قفل کارتی چیست؟
نوشته شده توسط : نگین صادقی

قفل كارتي (Keycard lock) يك روش راحت و كارآمد براي مديريت، نظارت و كنترل فضاهاي مسكوني، اداري و تجاري است. اين سيستم دسترسي به افراد كمك مي‌كند تا بتوانند حداكثر امنيت و عملكرد را در اختيار داشته باشد. بسياري از ما چه به صورت تجربي و چه ديداري (مشاهده در فيلم‌ها يا تبليغات تلويزيوني) قفل ديجيتال كارتي را ديده‌ايم و مي‌دانيم كه اين سيستم با استفاده از يك كارت هوشمند كار مي‌كند.

قفل كارتي چيست؟

قفل كارتي داراي يك رمز امنيتي است كه به كاربر امكان مي‌دهد از طريق درب‌هاي الكتريكي به داخل فضا دسترسي پيدا كند. اين سيستم به يك كارت خوان (نصب شده روي درب) نياز دارد كه با كشيدن كارت روي كارتخوان (مانند دستگاه خودپرداز) يا قرار دادن كارت روي كارتخوان، مجوز دسترسي صادر مي‌شود. با استفاده از كليد كارتي، كاربران ديگر نيازي به استفاده از كليد فيزيكي (فلزي) ندارند.

درعوض، يك مجوز دسترسي در داخل كارتخوان و يك تراشه در كارت تعبيه شده است كه كد منحصربه فرد كارت توسط كارتخوان بررسي مي‌شود. هنگامي كه كارتخوان اعتبار دسترسي را تشخيص داد، با قفل درب ارتباط برقرار مي‌كند و سيگنالي را به قفل مبني بر صحت اطلاعات ورودي ارسال مي‌كند. سپس به كاربر اجازه ورود داده مي‌شود. كل اين فرآيند كمتر از يك ثانيه به طول مي‌انجامد.

چند واقعيت در مورد قفل كارتي هتلي

بسياري از مردم معتقدند كه اين كارت‌ها حاوي اطلاعات حساس كاربران از جمله اطلاعات شخصي يا مالي هستند. واقعيت اين است كه اكثر كارت‌هاي كليدي مورد استفاده در هتل فقط شماره اتاق و تاريخ اقامت را ذخيره مي‌كنند. اطلاعات اضافي كه مي‌توانند در يك كارت كليد ذخيره شوند به چهار اطلاعات اصلي تقسيم مي‌شوند:

  • شماره اتاق
  • تاريخ دسترسي مجاز براي ورود
  • تاريخ دسترسي منقضي براي خروج
  • شماره مهمان

اين كارت‌ها كمترين اطلاعات ذخيره شده را در خود دارند، بنابراين امكان سوء استفاده را محدود مي‌كنند. اما كارت‌هاي كليدي در برابر سرقت يا گم شدن ايمن نيستند! و به يك فرد غريبه اجازه مي‌دهد به اتاق مورد نظر دسترسي پيدا كند. اين نوع لغو امنيت بيش از احتمال رمزگشايي اطلاعات روي كارت نگران كننده است.

اگرچه درست است كه قفل كارتي هتلي از سوء استفاده مصون نيست، اما مقررات مدرن محافظت از اطلاعات از وقوع اين امر جلوگيري مي‌كنند. لازم به يادآوري است كه همۀ مكان‌هاي جغرافيايي قوانين حريم خصوصي يكساني ندارند. اگر به خارج از كشور سفر مي‌كنيد، به عنوان مثال در اروپا، كارت شما ممكن است جزئيات مالي مانند شماره كارت اعتباري را نيز در خود ذخيره كند.

منبع: https://digidl.net/%d9%82%d9%81%d9%84-%da%a9%d8%a7%d8%b1%d8%aa%db%8c-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa/





:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 بهمن 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: